Kepentingan Tenaga Elektrik






Seperti kita tahu tenaga elektrik sangat penting dalam kehidupan harian.Kegunaannya sangat penting terutamanya dalam penggunaan peralatan elektronik,lampu bangunan dan sebagainya.

Dalam penggunaan dosmetik tenaga elektrik memainkan peranan yang amat penting kerana elektrik diperlukan bagi mengaktifkannya(seperti manusia memerlukan roh untuk bergerak hihi).Contoh barang dosmetik yang memerlukan tenaga elektrik adalah peti sejuk,penghawa dingin,kipas dan sebagainya.

Selain itu, penggunaan elektrik telah meluas terutamanya dalam bidang industri.Elektrik digunakan untuk menggerakan mesen-mesen yang ada di setiap kilang untuk membolehkannya bergerak mengeluarkan barangan untuk dijual sekaligus memajukan Negara dalam bidang industri.

Akhir sekali, tenaga elektrik berfungsi untuk menghidupkan dunia ict yang semakin canggih.Setiap pekerjaan pastinya akan menggunakan computer bagi melicinkan setiap urusan dan cepat.Dari tahun ke tahun pasti akan ade teknologi yang lebih canggih yang akan memerlukan tenaga elektrik dengan banyak.

Kesimpulannya,tenaga elektrik mempunyai pelbagai faedah yang kita dapat tahu.Namun,kita juga harus cekap dalam menggunakannya dalam kehidupan.

Comments

Post a Comment

Popular Posts