Mengenalai sejarah tenaga elektrik







Pada awal blog ini kita akan membincangkan tentang bagaimanakah elektik ditemui dan cara elektrik sampai di bumi Malaysia yang tercinta ini.




Kaum orang Yunani kuno dan Parthia mengetahui tentang elekrik statik,iaitu dengan menggosokkan benda dengan kain bulu.Walaupun penerokaan sains atas fenomena ini telah bermula pada zaman Renaissance Eropah, elektrik pada masa itu hanya digunakan dalam silap mata dan juga permainan-permainan,sehinggalah penemuan yang lebih mendalam dibuat pada penghujung abad ke-18 sehingga pertengahan abad ke-19.

Walaupun rekaan terkenal Benjamin Franklin iaitu elektrik dengan menerbangkan layang-layang semasa hujan kilat hanyalah lebih kepada cereka berbanding dengan fakta, namun teori-teorinya mengenai menghubungkan antara kilat dan elektrik statik telah menimbulkan minatyang mendalam oleh ahli-ahli sains terkemudian untuk mengkaji dengan lebih lanjut tentang kegunaan elektrik, dan hasil kerja mereka inilah yang telah menjadi asas kepada teknologi elektrik masa kini. Ahli-ahli sains ini termasuklah Michael Faraday (1791–1867), Luigi Galvani (1737–1798), Alessandro Volta (1745-1827), André-Marie Ampère (1775–1836), dan Georg Simon Ohm (1789-1854). Pada penghujung abad ke-19 dan awal abad ke-20 pula, ahli-ahli sains terkemuka dalam bidang kejuruteraan elektrik adalah seperti Nikola Tesla, Samuel Morse, Antonio Meucci, Thomas Edison, George Westinghouse, Werner von Siemens, Charles Steinmetz, dan Alexander Graham Bell.

Namun terfikir tidak dalam minda kita bagaimana elektrik ini boleh 
wujud di Malaysia?





Lembaga Letrik Pusat (1949-1965)
Central Electricity Board (CEB)


Lembaga Letrik Pusat (LLP) telah ditubuhkan dan mula beroperasi pada 1 September 1949. Lembaga Pengarah adalah untuk menjadi waris kepada tiga projek utama dipertimbangkan oleh Jabatan Elektrik berikut yang pembentukan semula pada bulan April 1946 yang merupakan Stesen Janakuasa Jambatan Connaught, Projek Hidroelektrik Cameron Highlands dan pembangunan Grid Nasional. LLP akhirnya menjadi pemilik 34 stesen janakuasa dengan kapasiti penjanaan 39.88 MW, termasuklah stesen kuasa wap di Bangsar dengan kapasiti 26.5 MW, stesen kuasa hidroelektrik di Ulu Langat dengan kapasiti 2.28 MW serta pelbagai diesel berkuasa penjana dengan kapasiti 11.1 MW

Lembaga Letrik Negara (1965-1990)
National Electricity Board (NEB)
Pada 22 Jun 1965, Lembaga Letrik Pusat (LLP) Persekutuan Tanah Melayu telah dinamakan semula sebagai Lembaga Letrik Negara (LLN) Malaya. Pada tahun 80-an, Lembaga Pengarah telah membekalkan seluruh semenanjung dengan elektrik, strategik menggantikan syarikat Perak River Hydro Power Electric (PRHEP) dan anak syarikatnya Kinta Electrical Distribution Co. Ltd (Ked) pada tahun 1982, Perbandaran Pulau Pinang pada tahun 1976, dan kawasan-kawasan yang dibekalkan oleh Huttenbach Ltd. pada tahun 1964, termasuk Alor Setar, Sungai Petani, Kulim, Lunas, Padang Serai, Telok Anson, Langkap, Tampin dan Kuala Pilah.
Tenaga Nasional Berhad (TNB) (1990 - kini)


                                                   




Pada 4 Mei 1988, Perdana Menteri Mahathir Mohamad mengumumkan keputusan kerajaan mengenai dasar penswastaan. Dua undang-undang telah diluluskan untuk menggantikan Akta Elektrik yang sedia ada dan untuk mengadakan peruntukan bagi penubuhan suatu perbadanan baru. Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah ditubuhkan pada 1 Februari 1990 oleh Akta Bekalan Elektrik Syarikat 1990, untuk menggantikan Lembaga Letrik Negara (LLN) Malaysia.

Comments

Popular Posts